Izrada sajta u 7 koraka!
Svako ko poželi da ima svoju web stranicu možda nema tehničko znanje da to sam da napravi. Ali ne brinite, mi ćemo Vam u ovom tekstu razjasniti šta je najbitnije kada se radi izrada sajta. Danas je to mnogo lakše nego nekada.
Pre nego što krenemo sigurno se pitate:
Da li mi je potrebno znanje programera kada je u pitanju izrada sajta?
Da, ako želite da napravite web stranicu na najkomplikovaniji način. To zahteva da znate osnove programiranja, odnosno da poznajete HTML, JavaScript, CSS i PHP.
Ovo je najbolji način ako želite potpunu kontrolu. Ali svakako najteži, najskuplji i najduži način da dobijete web sajt.
Ali postoji mnogo lakši i brži način da dobijete sjajnu web stranicu, bez da ste programer.
Dovoljno je da imate osnovno znanje u korišćenju kompjutera i da znate engleski.
Postoji puno platformi koje imaju puno tema pa neće biti teško odabrati pravu.
Nećemo odugovlačiti, već Vam otkrivamo:
Izrada sajta u 7 koraka!
Ovo što pišemo je nešto što smo zaključili iz našeg rada. Jer većina web sajtova koje smo uradili upravo prolazi kroz ovih 7 faza, odnosno koraka.
To su:
1. Definišite koja vrsta web sajta Vam je potrebna.
2. Kreirajte svoj budžet i odaberite platformu za rad.
3. Registrujte domen web sajta (.rs, .com, .net, itd)
4. Razmislite o sadržaju svog web sajta i napravite dobru strukturu sajta.
5. Izaberite temu koja je po Vašoj meri.
6. Dodajte svoj sadržaj poput slika, videa i teksta.
7. Na kraju objavite i promovišite Vašu novu web stranicu.
Ovo je najkraće moguće objašnjenje za izradu sajta. Ako želite da saznate malo više, čitajte dalje.
Krenućemo redom da Vam pojasnimo stavku po stavku.
1. Definišite koja vrsta web sajta Vam je potrebna
Nisu svi web sajtovi isti, pa ćemo ih podeliti u nekoliko kategorija.
Ovo su najčešći u našoj praksi:
-
Mikro web stranice. To su najmanji web sajtovi sa 3 do 7 stranica. Glavna stranica objašnjava ko smo mi i šta možemo da ponudimo od proizvoda ili usluga. Postoje još kontakt stranica i stranica o nama. Eventualno blog stranica, politika privatnosti, FAQ i podrška.
Nekada se radi malo duža „američka stranica“ na kojoj se sve ovo nalazi samo na jednoj stranici. Ova vrsta web stranice se ne ažurira tako često i kada se uverimo da je sa njom sve savršeno jednostavno je pustimo da radi svoj posao.
Za ovu vrstu web stranice je dovoljno 7 dana za izradu.
-
Blog stranica. Ovo je vrlo popularan način komunikacije sa Vašim pratiocima. Tu im možete dati prostor da aktivno učestvuju sa Vama u kreiranju tema i sadržaja. Ovde je način ubacivanja teksta i slika vrlo jednostavan i neće biti problem naučiti ga vrlo brzo.
Manji blog se može izraditi za minimum nedelju dana, a najviše vremena oduzima objavljivanje novih članaka.
- Web sajtovi za prodaju. Kod nas su poznati kao online prodavnice. Oni zahtevaju najviše vremena za izradu, ali to opet zavisi od Vaših zahteva. Najjednostavnijim online shop-ovima treba bar 3 nedelje za izradu, pod uslovom da imamo sve pripremljeno unapred. Zahtevniji web sajtovi zahtevaju bar 6 nedelja do 6 meseci za izradu.Možda deluje puno, ali je tako. Ovde Vam savetujemo CMS, a najbolje je po nama u tu svrhu koristiti WordPress. Ako ne vladate ovim, savetujemo Vam da nadjete nekog sa iskustvom. Za preporuku u ovom slučaju je WooCommerce plugin.
2. Kreirajte svoj budžet i odaberite platformu za rad
Kada budete odabrali koja vrsta web sajta bi Vam najviše odgovarala, onda kreirajte svoj budžet i odaberite platformu za rad.
Za početak ćemo Vam predložiti 2 osnovne opcije:
– Opcija broj 1 – Izrada sajta sa ili bez programera.
Ovo je najlakša opcija, pogotovu ako želite da prodjete jeftinije. Ovo je opcija sa najmanjim budžetom. Na Vama je da date predlog kako bi trebao da izgleda Vaš budući web sajt, ali i da napišete sadržaj, pripremite fotografije i još mnogo toga.
Ako imate puno posla, onda dobro razmislite o ovoj opciji. Vredna je ako želite da nastavite da se time bavite i unapredite svoje poslovanje. U suprotnom, dobro razmislite. I dobro razmislite koju platformu da odaberete. Mi Vam od srca savetujemo WordPress.
– Opcija broj 2- Prepustite agenciji da Vam napravi web sajt.
Ako imate puno posla, a ne znate kako izgleda izrada sajta, onda je ovo opcija za Vas. I ovde predlažemo WordPress u kombinaciji sa WooCommerce-om. Ovo je po nama najbolji CMS i vrlo lako se instalira na bilo koji hosting.
Odličan je ako želite višejezični web sajt, a postoji puno plugin-ova koji Vam mogu pomoći. Ali ako želite neke napredne funkcije, biće neophodna pomoć programera. Pogotovu što se može lako pristupiti izvornom kodu, a to ne savetujemo nekom ko nema iskustva.
Postoji veliki broj besplatnih i plaćenih tema, pa Vam predlažemo da ih pogledate na web sajtu www.themeforest.com.
Biće nemoguće da ne pronadjete barem njih pet koje će Vam odgovarati. Postoje već pripremljene stranice za gotovo sve grane industrije i trgovine. Pre preuzimanja pogledajte broj preuzimanja i ocene.
A izbegavajte one sa niskim brojem!
3. Registrujte domen web sajta.
Za one koji ne znaju, domen je praktično adresa Vašeg web sajta. Ta adresa se skraćeno zove URL (Uniform Resource Locator). Ili još prostije rečeno, ako je web sajt kuća domen bi mu bio adresa. Sam internet je zapravo velika mreža povezanih kompjutera.
Da bi se obezbedilo umrežavanje, svaki kompjuter ima svoju IP adresu. Bilo bi zaista teško pamtiti toliko brojeva za sajtove koje želite da posetite, pa zato se koriste takvi domeni radi lakše navigacije.
Pre same registracije domena morate da proverite da li je ime domena koje ste zamislili slobodno. Tu pretragu možete uraditi na više mesta. Ako je za područje Srbije proverite na sajtu domen.rs. Ako je Vaša zamisao da nastupite van granica Srbije možete proveriti na sajtu proveradomena.com.
Razmislite o tome na kom tržištu ćete nastupati, pa po tome birajte ekstenziju za svoj domen.
Ako poslujete samo u jednoj zemlji koristite domaću ekstenziju (u Srbiji koristite ekstenziju .rs), a u svakom drugom slučaju možete da koristite ekstenziju .com.
Kada budete želeli da registrujte domen svog web sajta, to će Vam biti najlakše kod kompanije koja će Vam pružiti usluge hostinga ( tu možete da proverite i dostupnost domena). Zakup domena se plaća na godišnjem nivou i trenutno košta od 500 do 2.100 dinara.
Uzmite u obzir da ovaj iznos može neznatno da varira zavisno od kompanije.
Vodite računa da Vaš domen nema previše slova i neka bude lako pamtljiv.
Ako ste u mogućnosti neka zvuči kao brend kako biste mogli u budućnosti da se lakše promovišete na internetu.
4. Razmislite o sadržaju svog web sajta i napravite dobru strukturu sajta
Ovo je vrlo važan deo. Mi ovde uvek prvo krećemo od strukture web sajta. Vodimo računa da u najviše tri klika možete da dodjete do bilo koje kategorije ili proizvoda.
Ovde improvizacija ne dolazi u obzir!
Treba napraviti dobru analizu i staviti na papir sve što će Vam biti potrebno. Na ovom koraku nemojte žuriti jer se najveće greške upravo ovde naprave. A kasnije se teško ispravljaju. Dobro osmislite kategorije i ako niste sigurni pogledajte kako je to rešila konkurencija.
Znamo da ovo nije ispravan put, ali Vam može rešiti probleme kada mislite da ne može dalje.
Za strukturu web sajta prvo napišite sve što Vam je najbitnije. Zatim organizujte sve to na što jednostavniji način.
Pogledajte druge web stranice kako biste dobili još neku ideju. Kada završite pitajte prijatelje šta misle i tako ćete dobiti neke dodatne ideje iz drugog ugla.
Vodite računa o ključnim rečima, naslovima i drugim bitnim elementima. Sve ovo je jako bitno za dobru poziciju.
I da ne zaboravimo bitnu stvar, a to je sadržaj!
Na ovome ne smete da štedite. Vodite računa da Vam najmanje bitna stranica ima barem 300 reči. Fotografije i infogrami su jako bitni, ali ono što prodaje je pisana reč. Ako ne verujete pogledajte najbolje sajtove gde je jaka konkurencija i videćete o čemu pričamo.
Bez dobro optimiziranog teksta jednostavno nema uspeha na Google-u.
Da znate da je prosek dobrih stranica oko 2.000 reči po stranici. To nije malo, ali ako ste ekspert i imate volje, videćete da ovo i nije previše!
5. Izaberite temu za izradu sajta koja je po Vašoj meri
Kao što smo pomenuli, uvek bismo savetovali da izaberete neki CMS. U ovom slučaju bi to bio svakako WordPress.
Za njega postoji puno tema koje mogu biti besplatne ili premium (one se plaćaju). Postoji više načina i mesta, ali naš predlog je da pogledate ponudu na www.themeforest.com. Tu je navigacija vrlo laka i možete lako pronaći temu koja će Vam odgovarati.
Naši favoriti su Divi, Elementor i Astra. Ali ima na stotine tema koje su podjednako dobre, samo zavisi od Vaših potreba.
Da znate da svaka stranica može da se menja, pa se tako može kreirati unikatan dizajn. Ako želite nešto posebno što nije uobičajno, moraćete da angažujete programera. Ali ima toliko rešenja da Vam ovo verovatno neće biti potrebno.
Ovo je uglavnom za firme koje imaju posebne zahteve i velike budžete. Šta god odlučili, na sledećem koraku se donose neke dizajnerske odluke.
Iako ne deluje komplikovano, kreiranje vizuala za web sajt nije nimalo lak zadatak.
Po našem mišljenju ima mnogo više primera lošeg dizajna.
Ako niste sigurni, uvek koristite svetle boje za pozadinu. Koristite boje koje se slažu, a kao pomoć koristite Color Wheel.
Neka dizajn bude čist i jednostavan, a neka font bude proveren (na primer Helvetica) i neka bude iz grupe sans-serifnih fontova. Za svaki web sajt je sasvim dovoljan jedan ili dva fonta.
I vodite računa da Vaše stranice ne izgledaju konfuzno, već treba liče jedna na drugu.
Zato se uvek držite pravila „manje je uvek više“.
6. Dodajte svoj sadržaj poput slika, videa i teksta
Dizajn je bitan, ali sadržaj je još bitniji. I da znate da je uvek lakše, brže i jeftinje promeniti dizajn nego tekstove na web sajtu.
Vrlo je bitno da je tekst orginalan jer ako ste ga prekopirali, makar bio najbolji na svetu, nećete imati nikakvu korist. Zapravo po poslednjem Google Core Update-u možete imati i veliku štetu ako krenete tim putem. Da znate da jedan tekst pripada samo onome koji ga je prvi objavio i koji je prvi indeksiran.
Svaki sledeći tekst, ako je isti, Google uopšte ne uzima u obzir.
Što jednostavno znači da ste kopiranjem tudjeg teksta zapravo naneli sami sebi veliku štetu u samom startu.
Kada pišete tekst on mora biti razumljiv nekome ko ne zna ništa o toj oblasti. Ili još bolje, morate govoriti jezikom svojih kupaca koji će oni razumeti. Vodite računa o naslovima i ako ima potrebe boldujte odredjene delove teksta. Ne zaboravite na prelom teksta kako bi bio čitljivji.
I pazite da ne upadnete u zamku korišćenja izraza koje retko ko razume, jer ćete tako najlakše oterati posetioce sa Vašeg sajta. Ako ipak nemate smisla i vremena za pisanje, neće biti teško pronaći nekog ko piše optimizovane tekstove za web sajtove.
Biće dovoljno da malo istražite na Google-u.
Za fotografije i video snimke postoji puno web sajtova koji će Vam u tome pomoći. Neki su besplatni, a neke ćete morati da platite.
Ako nemate vremena ili ne znate da snimate ili slikate, ovo je savršeno rešenje.
Koje god fotografije da odaberete, ne zaboravite da im smanjite veličinu kako bi se svaka web stranica brzo učitala.
I ne zaboravite da sve stranice koje su Vam bitne imaju poziv na akciju (CTA).
7. Na kraju objavite i promovišite Vašu novu web stranicu
Pre nego što objavite web stranicu, pregledajte je još jednom. Uvek se desi da se neka greška provuče. Čak i ako se to desi ne brinite jer sve može usput da se ispravi. Jer kada web sajt postane aktivan on se i dalje može ažuriti i menjati.
Bitno je da je Vaš sadržaj optimizovan i relevantan i da ga dopunjujete. Ako se na primer bavite ugostiteljstvom i promenite jelovnik, bitno je da se ta promena objavi i na Vašem web sajtu.
Sledeće je SEO optimizacija. Da biste napredovali ka prvoj strani Google-a moraćete da optimizujete sve stranice web sajta. Jednim delom se to može uraditi kada se započne izrada sajta, ali izrada sajta ne podrazumeva naprednu SEO optimizaciju.
Da znate da ovo zahteva puno vremena i rada, ali se uvek isplati. Čak bismo rekli da je neophodno ako želite plasman na prvoj stranici Google-a.
Ako želite da saznate više, pročitajte naš članak „SEO optimizacija sajta“.
Da ne zaboravimo promociju Vašeg web sajta.
Preporučujemo Vam promocije putem sledećih kanala:
-
Google Ads oglašavanje
-
Facebook
-
Instagram
-
E-mail marketing
-
TikTok
Naše mišljenje je da je ovo sasvim dovoljno za većinu web sajtova. Ako imate vremena pročitajte naš Google Ads članak, jer smatramo da od njega možete imati najviše koristi.
I ne zaboravite da otvorite na samom početku naloge na dva vrlo važna Google servisa, a to su:
- Google Analytics 4 (GA4)
- Google Search Console
To su potpuno besplatni alati i niko Vam neće dati bolje i preciznije rezultate od njih. Bez njih nećete znati kako Vaš web sajt zapravo radi.
I kada god objavite nešto novo obavezno uradite indeksiranje u Google Search Console da vaš trud ne bio uzaludan.
Zaključak
Nadamo se da smo Vam bar malo pomogli ovim tekstom. Pokušali smo da Vam na vrlo jednostavan način objasnimo kroz šta se mora proći kada je u pitanju izrada sajta. U praksi je to još komplikovanije.
Ali ne brinite, kroz rad se sve to prevazidje.
Ako Vam izrada sajta ne podje za rukom uvek možete angažovati nekog ko se time bavi. Ali uz WordPress i malo truda to je sasvim izvodljivo.
Kada se uloži napor da kreirate sjajan sadržaj i pravilno promovišete svoj web sajt, zaradjivanje novca će doći samo po sebi. Sve web stranice imaju potencijal da budu unosne. Na nekim sajtovima će to biti moguće već posle dva meseca, a drugima posle godinu dana.
U svakom slučaju ne treba gubiti nadu, jer ceo posao se ne odvija samo na mreži. Ne zaboravite koliko ljudi vidi Vašu ponudu na Google-u, a ceo posao se završi u Vašoj firmi.
To je onaj drugi deo online poslovanja koji je za mnoge sektore bitniji od online prodaje.
Jer za veliku većinu ljudi ne postojite ako Vas nema na Google-u ili nekom drugom pretraživaču.
Ako imate bilo kakvo pitanje, slobodno nas pozovite ili nam pišite. Biće nam drago ako možemo da vam pomognemo.
Ako imate vremena, pogledajte usluge koje Vam možemo pružiti!